Чашата на съкровището от Врап – граал или златно украшение

Споделете страницата!

 

Преди същинският анализ е редно да си зададем въпроса това богослужебна чаша ли е, по подобие на светия Граал, или е чаша с други функции?
Най-интересният обект от съкровището Врап представлява златната чаша с надпис отстрани, върху която са изобразени човешки фигури, облечени във аристократични дрехи, две от тях са представени с царски орб в дясната ръка. Очевидно това е чаша след епохата на последната тетрархия на Константин, символизираща римската империя в цялост в четирите посоки на света и четирите края и метрополии на империята.

+ ΚWΝCΤΑΝΤΗΝΟΠΟΛΗC + ΠWΛΗC ΚVΠΡΟC + ΠWΛΗC ΡWΜΗC + ΠWΛΗC ΑΛΗC ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΑ +

„Константинопол – Град Кипър – Град Рим – друг (?) град Александрия“

След Диоклециан подобни граници империята както е видно от надписите Римската империя има само по времето на Константин, Теодосий и Юстиниан.

След размириците в Александрия и конфликта на християните с езичниците по времето на патриарх Теофилус, тази тенденция продължава и по времето на патриарх Кирил. Той се прочува с непримиримостта си към евреите, атеистите и езичниците и се свързва с историята около смъртта на образованата жена-учен Хипатия. В тази епоха Александрия е град на размирици. Ето защо чашата е от по-късен период, далеч от епохата на управление на Теодосий, когато Александрия е един от най-размирните градове на империята.

В този смисъл е употребено и специалното пояснение за град Александрия – Алес, от гръцки ἁλής – събран в едно, съединен в едно, обединен.
От короните на владетелите е видно, че става дума за изображения на християнски владетели.

Във всички случаи датираме чашата след Константин  и преди арабското нападение на Александрия през 642 година, когато тя вече не е част от Византийската империя. В този междинен период Юстиниан е последния император „обединител на Римската империя“ и следователно чашата следва да се е появила по време на неговото управление. Уточнението пред град Александрия в смисъла на обединен град ни сочи, че чашата е направена след размириците по времето на патриарсите Теофилус и Кирил от 415 г.

Чашата представя специфично символно обединение на  светската и църковната власт като двете фигури на със скиптър и орб представят императора на Рим и Константинопол, а двете фигури без орб в ръката са патриарха на обединена Александрия и архиепископа на Кипър с главен град Пафос, тъй като Лефкада придобива статус на метрополия на острова едва през 10 век. Пафос бил градът, който апостол Павел посетил най-напред в едно от своите първи пътувания.

Църквите на Рим, Константинопол, Кипър и Александрия са обединени на територията на Византия.  Загадка е защо е споменат Кипър, а не Антиохия.

Възможността на владетели да бъдат разпознати Аркадий и Хонорий се изключва задари по-късните в историята религиозни бунтове в Александрия, които разединяват града и следователно това не отговаря на информацията от надписа.

http://apollon.blog.bg/izkustvo/2010/05/22/chashata-na-sykrovishteto-ot-vrap-graal-ili-zlatno-ukrasheni.549677

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.