Култа към Тракийският конник

Сподели

trakijski_konnik.jpg

 

Култа към Тракийският конник заема важно място в религията на траките. Въпросите свързани с неговата същност и произход отстават все още не напълно разрешени. Тракийски конник е едно наименование условно изведено от иконографията, наложило се евентуално в края на елинистическата епоха или дори по-рано и вече в своя оформен вид възприела се едва в началото на ІІ в. с много разновидности. Конните изображения срещаме и в гръцки или малоазийски надгробните плочки. Изображението на Тракийският конник е познато от множество паметници от римската епоха I-IV в.-млад конник с копие и щит или с убит дивеч в ръце следван от прислужник, куче или лъв. Като бог, който всичко вижда и чува бил представян и с по две или три лица. Поради сливане на различни религии тракийският конник често бил представян под образа на гръцките богове Аполон, Асклепий, Зевс, Дионис и др. и на древноиранският бог Митра, както и с част от атрибутите им – лира (Аполон), тояга с виеща се змия (Асклепий), внушителна брада (Зевс), фригийска шапка (конусовидна по форма, с леко прегънат връх-Митра) и др. Образът на тракийският конник е послужил като основа на християнския св. Георги.

Тракийски конник носи още прозвището “херой”. Така се наричат конкретни древни герои, чийто подвизи са увековечени от преданието. Култът към хероя е тясно свързан с вярата в безсмъртието на душата у древните траки.Запазени са над 3000 изображения на Тракийски конници. В голяма част от релефите той е представен върху кон, който е в ход надясно. Има релефи, в които държи фиала и прави жертвоприношение, а в други е изобразен като ловец.Изображение на конник-войн е изсечено в скалите на Мадарското плато, близо до днешното село Мадара в България. Този скален релеф се намира на около 23 метра височина от основата на скалите и представлява конник, пронизващ с копие лъв, следван от куче. Около конника има запазени прабългарски надписи на гръцки език.

Някои изследователи свързват Мадарският конник с тракийската изобразителна традиция. Други смятат прабългарския му произход за безспорен, понеже има изобразено стреме, а стремето е непознато в античността.Християнската църква във Византийската империя се опитала да обсеби култа към Тракийския конник. Християнизира неговия образ като го сближава с този на великомъченика Георги Победоносец. Той е представен като хероя убил змея, дракона, ламята. Народът в България, а и в съседни страни на Балканите е запазил един по-езически образ на свети Георги. В народните песни той е представен като покровител на възраждащата се природа, на вегитацията при растителността и на раждането на домашните животни. Светецът се разхожда през пролетта на кон, с копие в ръка и се радва на зеленината.

 Култът на Тракийският конник бил широко разпространен през римската епоха, което свидетелства за възраждане на тракийската религия по онова време – нещо непознато у другите народи под римска власт.Изобразяването на това божество именно като конно е основен елемент, но неможе да ни изясни нито характера нито произхода на неговият култ.

Търсят се податки за съществуването на култа в предримската епоха,но данните за тракийската релия са оскъдни, откъснати и неясни. Сведенията за почитането на Хермес от тракийските царе, с които те свързвали своят произход ни кара да мислим ,че всъщност тракийският конник е именно херойзиран тракйски цар. Италифалическият Хермес,когото е почитало пелазгийското население на о-в Самотраки,когото той по произход сравнява и с култа на Самотракийските богове, наречени от него Кабири, вниманието ни се насочва именно към така неясните пелазки, с които се свързват и мистериите на о-в Самотраки. Италифалическият култ на пелазгийския Хермес може да се свърже с мъжки италифалически фигури,свързани и със слънчевата ладия от Разлог. Това изображение дава представа за бог-създател на живота. Лъкът в ръцете му го характеризира като върховен покровител,отблъскващ злините. Този аспект е отразен най-вероятно на голяма част от плочките от римската епоха. Със слънченият култ,който не е бил чужд на траките, го свързва и конят в тези изображения. Великите богове на о-в Самотраки са едно интересно явление на елинистическата епоха  в целият този район и показват възраждането и налагането на стари Средиземноморски представи на велики анонимни мъжки богове покровители,които много приличат на т.нар. Тракийски конник.

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.